2010. október 20., szerda

Hogyan lesz a lila krumpliból zöld pogácsa ?

Mivel van itthon lila krumpli, és már szeretném ha elfogyna mert félek hogy nem bírja soká. Ezzel sütöm az éppen aktuális favorit kenyeret is, gondoltam kipróbálom milyen lesz krumplis pogácsának. Bár a krumplis pogácsa nem a kedvencem, és ezután sem lesz az, de érdekes volt látni testközelből a színváltást :)

Az alaprecept innen származik, csak nem tettem bele annyi lisztet és zsírt, illetve a tojást teljesen elhagytam, mert mostanság igyekszem tojásmentesen élni, a sajtot meg totál lefelejtettem róla. :)
Mivel a lila krumpli alapvetően egy nem túl nedves krumplifajta nem is tudott volna felvenni annyi lisztet amennyi a receptben volt.
A következő összeállításban sütöttem meg:
  • 1 deci tej
  • 2 ek tejföl
  • 30 deka főtt krumpli
  • 15 deka zsír
  • 2 tk szárított élesztő
  • 35 dkg liszt ( vagy több amennyit felvesz a krumpli)
  • és 1 tk szódabikarbóna
Az elkészítést nem írom le mert abban egy az egyben követtem Hedonism utasításait, úgyhogy nem akarom ismételni.  De röviden, gyúrás, kelesztés, hajtogatás 3x, sütés 180-200 fok 40 perc :)

Bár a szódabikarbóna nem volt benne az eredeti receptben, a leírás végén azért ott volt, hogyha valaki szeretné könnyíteni a tésztán tegyen bele sütőport vagy szódabikarbónát. És mivel kihagytam a tojást ami szintén levegősebbé teszi az egészet, elengedhetetlennek gondoltam, hogy valamelyiket beletegyem. Szódabikarbónából van itthon egy nagy tejfeles-vödörnyi, úgyhogy arra esett a választásom.

És itt jön a kémia.
A lila krumpli, tartalmaz egy anthocyanid nevű flavonoidot, ami egy olyan pigment, ami természetes Ph. indikátorként működik, ami azt jelenti hogy színváltozással reagál a lúgos és a savas közegre.



Nem mellesleg a flavonoidok antioxidáns hatású növényi hatóanyagok, melyek antioxidáns, immunrendszert módosító, rákmegelőző, gyulladáscsökkentő, vírusellenes és baktériumellenes, májvédő tehát összességében egészségvédő hatásúak.

Így történt tehát, hogy az én lila pogácsámból egy lúgos ph értékű pogácsa lett a hozzáadott szódabikarbónának köszönhetően. Ez az anthocyanin nevű pigment ugyanis savas környezetben pirosas (ph<7), semleges környezetben lila és lúgos környezetben(ph>7) pedig először kékes majd zöldes sárgás színt vesz fel.

Aki kísérletező kedvű próbálja ki. Mivel ez egy vízben oldódó flavonoid, pl a lila káposztában is van és az gyakoribb mint a lila krumpli, a főzőlevét(nem sós, csak víz) ha megtartjuk, és több átlátszó pohárba kiöntjük, ezekbe mindenféle otthon lévő dolgot belecsepegtetve ( ecet, citromlé, szénsavas üdítő, tej, só, cukor vagy különböző háztartási tisztítószerek ) egész sokféle színt tudunk elérni.

Csinálhatunk saját indikátort is, ha a lila káposzta levét jól elforraljuk, beleáztatunk egy papírt, majd hagyjuk megszáradni, felvágjuk kis csíkokra és úgy használjuk mint annó az iskolában a lakmuszpapírt :)


Ennyit a kémiáról, vissza a pogácsához.



Valahogy nekem az a kényszerképzetem lett hogy spenótízt érzek benne, de biztos vagyok benne hogy ez nem így van, mert senki más nem érezte, még spenótnemkedvelők sem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése