2011. január 29., szombat

Mi az a tangzhong !

Jó pár külföldi blogon olvastam mielőtt kipróbáltam. Meg akartam várni míg lesz némi rutinom abban, hogy mikor milyen kenyér és kalács sül ki bizonyos módszerekkel. Hisz addig nem tudom megállapítani egyértelműen, hogy amit beletettem extrán az most akkor tulajdonképpen mit is okoz a végkimenetelt tekintve. Azóta kicsit rutinosabb lettem kenyérsütés terén, úgyhogy itt volt az ideje hogy kipróbáljam, azóta szinte mindenhez használom, kenyérhez vízzel készítem, kalácshoz pedig tejjel.

Hogyan készül ?

Ez a legegyszerűbb része :)
1 rész lisztet és 5 rész vizet vagy/és tejet összekeverünk majd vastag falú edényben, alacsony hőfokon elkezdjük kevergetni. Mikor a "paszta" eléri a 65 fokot akkor kész.
Ha nincs hőmérőnk se keseredjünk el, látni fogjuk mikor jó, ahogy egyre melegebb egyre "zselésebb" lesz az állaga, amikor a keverés nyomán a fakanál szétnyitja a pasztát és kis csíkokat húz maga után akkor jó. Tulajdonképpen ez egy vizes/tejes rántás.

Mire jó ?

Kenyérhez, kalácshoz adva megváltoztatja a kész tészta textúráját.
A trükk benne az hogy, mire eléri a 65 fokot a lisztben lévő keményítő megköti a folyadékot és egyfajta zselészerű állagot kölcsönöz a tangzhongnak. Ezzel a kész tésztánknak is nedvesebb, puhább állagot kölcsönöz majd. Nem elhanyagolható az sem, hogy a puhaságát tovább megőrzi.

Hogyan használjuk ?

Én általában egy 500 gramm lisztet tartalmazó kenyérhez 25 gramm lisztből készült tangzhong-ot használok. Természetesen ugyanúgy mint a kovászban lévő lisztel, a lisztmennyiséget leszámolva az 500 gramm lisztből ( tehát igazából 475 gramm liszt plusz a tangzhong ).  Rutinosabbak nyugodtan kísérletezzenek vele. Kevésbé rutinosak keressenek olyan receptet amibe már bele van számolva.

Mielőtt beletesszük a dagasztógépbe hagyjuk kihűlni kéz melegre. Én általában az edényből átteszem egy laposabb edénybe és lefedem folpackal, mert megbőrösödik különben hűlés közben ahogy a puding. Készíthetünk többet is mint amennyit elhasználunk a hűtőben 3-4 napig eltartható. Csak használat előtt hagyjuk legalább 1 órát szobahőmérsékleten, hogy ne legyen dermedt.

Mindenkinek aki süt kenyeret meleg szívvel tudom ajánlani, egyszerű elkészíteni és csak előnye van :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése